Workspace
Creative Office
Culture Flow
Ергономия и концепции
Workspace разполага с огромно познание за изграждане на ергономичен и ефективен офис, с грижа към хората, техните фундаментални нужди и типа работа, който изпълняват. Тук ще споделим с вас част от това знание! Приятно четене!
Когато столът е по мярка
Стара поговорка гласи: "Хората идват във всички форми и размери". Тя е изтъркано клише за много хора. Но за тези, които проектират и произвеждат офис столове, това е ежедневно напомняне за трудната задача, пред която са изправени: създаване на столове, които да отговарят на едина изключително разнообразна популация. Разходете се през офисите на която и да е компания и ще видите хора с много различни размери и пропорции.
Ще забележите, дребни служители, чиито крака едва докосват пода, както и върлинести колеги, с колене излезли далеч извън рамките на предния ръб на столовете си. Някои от тях може да тежат два пъти повече от други и да бъдат метър по-високи.Използването на функциите за регулиране на стола могат да го направят по-удобен за някои хора, но други трябва да издържат на неудобството на столове, които не пасват правилно.
Стол с правилната форма е този, който позволява на използващия го удобно да постави краката си на пода, а бедрата се поддържат приблизително успоредно на пода. Гърба на потребителя трябва да е комфортно подкрепен, а ъгълът, образуван от бедрата и торса трябва да е приблизително между 90 и 105 градуса. Накланянето назад трябва да бъде лесно, но не прекалено лесно. Стола трябва да позволява честа промяна в позата – това е съществен елемент на удобното място за сядане. *1
По-дребните хора понякога чувстват натиск върху бедрата и задната част на коленете, защото столове, които са твърде високи или с твърде дълбока седалка ги карат да усещат дискомфорт и изтръпване на краката. Столове, които могат да коригират височината си и седалки, които могат да се плъзгат напред и назад, за регулиране на дълбочината - могат да помогнат. В противен случай, по-дребните хора често се издават напред на седалката за да облекчат прекомерения натиск върху бедрата и да позволяват на краката си удобно да достигнат пода.Но когато те се преместят напред, те се позиционират далеч от облегалката и необходимата подкрепа, която тя предоставя и се отразява в нездравословни свлечени пози.Свличането от стола променя формата на гръбначния стълб в лумбалната област от своята нормална вдлъбната извивка и води до болки в гърба и с течение на времето, до повишен риск от нараняване на дисковете. *2 *3
За да се справи с несгодите на седенето, дизайнерите на столове се обръщат към науката за антропометрия (изучаването на размерите на тялото), за да им помогне за определянето на размерите на стола. Книгите по антропометрика са пълни с таблици и диаграми, които разделят човешкото население в персентили. В Северна Америка има 50 персентила мъже - човек със среден размер е висок 5 фута и 9 инча, тежи 171 паунда и има поплитеална височина от 17 инча. *4 (Поплитеалната височина,която е критичен измерител за дизайнерите на столове, е вертикалното разстояние между пода и гънката зад коляното.) *5 Много малко хора могат да се определят като "стандартни" при измерванията на тялото. Почти всеки има поне една особеност, която е от значително по-различно съотношение в сравнение с други части на тялото, като например дълги ръце или къси крака.Един човек, може да бъде в 80-тия персентил за дължина на ръката, например, но в 10-ия персентил за дължина на крака.
Въпреки, че "стандартно" е илюзорно понятие в антропометриката, често офис столове са проектирани с намерение да покрият всички между 5-ти персентил на жените и на 95-ти персентил на мъжете – теоретично 95% от цялото население. За съжаление, този диапазон е прекалено оптимистичен по три причини. Първо, повечето от данните, събрани за антропометрични изследвания идват от военни групи от населението на Северна Америка, които включват по-малко полюсни размери хора (много големи или много дребни) в сравнение с населението като цяло. *6 Второ, изключените хора в това изследване не са едни и същи. С други думи, ако пет процента от жените, чиято подколенна височина е по-ниска от 5-ти персентил и за това са изключени, то те не са непременно същите пет процента жени, които са изключени защото падат под 5-ти персентил от измерването за размер от хълбока до подколенната дължина (измерване за дълбочина на седалката).*7 Това означава, че много повече от пет процента от населението може да попадне на стол, който да не пасва. Трето, за някои размери хора, офис столовете просто не покриват диапазона от 5th- до 95-ти-и персентил. Например височината на стола - един типичен обхват на регулиране на височината при офис столовете е от 16 до 20-1/2 инча. Дори когато позволява допълнителен инч за обувки с токове, антропометричните таблици за височина под коленете показват, че 35 процента от всички жени ще се нуждаят от столовете по-ниски от 16 инча. *8 Един ергономист изучавал предпочитанията за височина на седалката сред повече от 200 жени в Япония е стигнал до заключението, че офис столове трябва, в действителност, да коригират височината си надолу до 14-1/2 инча.*9
За да задоволят нуждите на всички тези различни по размер хора, много производители предлагат столове с различни настройки. Височина на седалката и дълбочината на седалката обикновено са двете най-важни измерения за да направят стола подходящ; въпреки това някои столове могат да бъдат оборудвани с множество корекции. Много от тях обаче не се справят адекватно с тези два важни въпроса. Каквито и други корекции да имат, ако столовете не могат да се адаптират по-ниско от 16 инча или да позволяват на потребителите да променят дълбочината на седалката – това нарушава основите.
Да приемем, че регулируемите офис столове ще паснат правилно, ако хората също ги регулират правилно. Едно проучване на Herman Miller на работниците на компания за услуги разкри предимствата на обучението на потребителите. Изследователите сравняват контролна група, която е получила нови столове и експериментална група, която е получила нови столове и ергономично
обучение. И двете групи отчитат спад в проучването за "дискомфорт свързан с работата". Като цифри: 27% за тези, които са получили нов стол и 46% за тези, които са получили едновременно нов стол и обучение за това как да го коригират. *10 Производителите ще трябва да продължат да полагат усилия за образоване на потребителите относно функциите за настройка, за да се движат към целта да е удобно за всички.
Така че, докато производителите на офис столове имат за цел да се покрият 95 процента от населението, то делът на хората, на които столовете действително пасват и са регулирани правилно е може би по-близо до 75 процента.
И ако тази цифра е прекалено голяма; прогнозите в най-лошия случай за 50 до 60 на сто не са неразумни, като се имат предвид ограниченията на антропометрията и на способността на хората да приспособят своите столове. Около половината от 150-те милионната работна ръка в САЩ, са бели здрави работници, като голяма част от тях седят в офис столове всеки работен ден. Ако 25% седят в неудобни столове, тогава милиони хора не са били измерени правилно. Някои компании преодоляват проблема с разликата в размера между служители си, като селектират столове с различен мащаб от различни производители на мебели.
А стол с мащаб по-близък до размера на потребителя намалява възможностите за грешка, тъй като количеството на необходимите корекции е относително малко. Изглежда логично производителите на мебели да предлагат столове в различни размери, но тази практика е доста рядка поради високата цена на инструменталната подготовка и сегашната популярност на регулируемите столове.
Столове с различни размери са били използвани в продължение на години в образователната система. Един от най-ранните примери за това идва от антропометрично проучване на ученици в Австралия в края на 1940.То установява, че дори сред децата в един и същи випуск, промяната в размера на тялото е достатъчно голяма, за да изисква проектирането на шест различни по големина стола за началните училища в страната. *12 Може със сигурност да се направи заключение, че подобно ниво на антропометрични вариация също съществува при възрастното население.
Осигуряването на добре пасващи офис столове за различните по големина служители ще се окаже от голямото значение, тъй като работната сила и световната икономика продължава да се променят.
По-голяма част от азиатските работници (които обикновено са с по-нисък ръст) *13 като част от работната сила на САЩ може да повиши търсенето на по-малки столове. *14. И тъй като свободна търговия между различни страни расте, така ще расте и необходимостта за американските производители на офис мебели да осигуряват подходящи столове за азиатските пазари. От друга страна антропометричните изследвания показват дългосрочната тенденция, че поколения от Европа и Северна Америка са нараствали постоянно на височина и ширина през последните няколко десетилетия. *15
Производителите на столове също ще трябва да се фокусират върху изискванията за сядане на жените, тъй като те ще продължават да растат като процент от работната сила през следващите години. *16.Двата пола, в допълнение към очевидните антропометрични различия, имат някои леки но видими различия, важни за дизайнерите на столове. Например, мъжете накланят столовете си назад повече, отколкото жените, заради по-голямата тежест в горната част на тялото. Поради това те се облягат за да облекчат напрежението в седалището. *17.Културните въпроси също трябва да се имат предвид; проектирането на малки по размери столове за жени е в противовес с общите невербалните послания, които размерът на стола загатва за работната позиция. Експертите критикуват дизайна на столовете като предназначен за мъже. Проектирането на столове, които демонстрират задълбочено разбиране на това как половите различия влияят върху напасването на офис столовете вече е закъсняло, а това ще става все по-важно, тъй като лицето на работната сила продължава да се променя.
Дори работещото население да става все по-разнообразно, има реалности, които правят идеята за единен размер стол привлекателна за някои. Сложните манипулации с компютри и софтуер се превърна в стандарт за научните работници. Намирането на подходящия стол за тях може да се окаже голям проблем поради необходимостта да се осигури адекватна подкрепа през широкия спектър от пози, които те заемат. Също така, някои организации опитват да изберат един стол, който да пасва на толкова много различни по размер хора, за да облекчат управлението на стандарти, програми и материални запаси. В пиесата на Уилям Шекспир „Всичко е добре, когато свършва добре“, клоун се опитва да убеди графиня, че той може да отговори на привидно невъзможно предизвикателство: един отговор на всички въпроси. Клоунът глупаво убеждава графинята, че той ще бъде в състояние да предостави такъв отговор, и той защитава твърдението си, като го оприличава на "бръснарски стол, който пасва на всички седалища"*18 Такъв стол със сигурност ще трябва бъде удивително разнообразен и всеобхватен, тъй като човешките същества са от толкова различни форми и размери, колкото и разнообразни са пръстовите отпечатъци. Да се проектира стол, който пасва на всички хора е толкова трудно, колкото и да се намери един отговор за всички въпроси
Бележки
1. Carson, R., “Ergonomically Designed Chairs Adjust to Individual Demands,” Occupational Health & Safety (June 1993), p.73.
2. Dagostino, M., “Lumbar Support Most Critical Feature to Consider During Chair Selection,” Occupational Health & Safety (March 1994), p.63.
3. Zacharkow, D., Posture: Sitting, Standing, Chair Design and Exercise (Charles C. Thomas, Springfield, IL, 1988), p.106.
4. Gordon, C.C., et al., 1988 Anthropometric Survey of U.S. Army Personnel: Summary Statistics Interim Report (United States Army Natick Research, Development, and Engineering Center, Natick, Massachusetts, 1989), pp.38, 132, 145.
5. Pheasant, S.T., “Anthropometry and the Design of Workspaces,” Eds. J.R. Wilson and E.N. Corlett, Evaluation of Human Work: A Practical Ergonomics Methodology (Taylor & Francis, London, 1990), p.463.
6. Herman Miller, Inc., “Body Support in the Office: Sitting, Seating, and Low Back Pain,” p.29.
7. Gordon, pp.73, 132.
8. Ibid., p.132.
9. Takeoka H., S. Yamada, and K. Nora, “Participatory Ergonomics for Seating—Need for User-Oriented Approach,” Proceedings of the Human Factors Society 35th Annual Meeting, 2 (1991), pp.939-943.
10. Herman Miller, Inc., Workplace Performance Study (September 2003).
11. Herman Miller, Inc., p.26.
12. Oxford, H.W., “Anthropometric Data for Educational Chairs,” Ergonomics, 12:12 (1969), pp.140-161.
13. Pheasant, p.459.
14. U.S. Department of Labor, Bureau of Labor Statistics, Occupational Outlook Quarterly (Fall 1991), p.12.
15. Pheasant, p.458.
16. Centon, M.J., et al., “Into the 21st Century,” The Futurist (July- August 1988), p.35.
17. Lohr, p.D6.
18. Shakespeare, W., All’s Well That Ends Well (Yale University Press, New Haven, 1965), p.31.
Други концепции